Poradenské služby Pedagogicko – psychologickou poradnou v České Lípě jsou upraveny Vyhláškou č. 72/2005 Sb. , v platném znění, o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních (Vyhláška č. 197-2016 Sb.). Dle této vyhlášky jsou poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních poskytovány dětem, žákům, studentům (dále jen „žák“), jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením. Školská poradenská zařízení a školy poskytují bezplatně standardní poradenské služby, a to na žádost žáků, jejich zákonných zástupců, škol nebo školských zařízení.
Podmínkou poskytnutí poradenské služby je písemný souhlas zletilého žáka. V případě nezletilého žáka písemný souhlas jeho zákonného zástupce. Souhlasu není třeba v případech stanovených zvláštními právními předpisy. Žák, v případě nezletilého žáka jeho zákonný zástupce, je předem informován o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech nabízených poradenských služeb, o všech předvídatelných rizicích a nevýhodách, které mohou vyplynout z poskytované poradenské služby, prospěchu, který je možné očekávat, i možných následcích toho, když poradenská služba nebude poskytnuta.
Poradenská služba je poskytována ambulantně, na pracovišti poradny, v České Lípě a v Novém Boru, případně ve školách návštěvami zaměstnanců PPP (dle typu činnosti):
- pro předškolní věk (od 3 do 6 let)
- posouzení školní zralosti, problematika laterality
- problematická adaptace na MŠ
- logopedická péče (dle kapacitních možností)
- nácvik grafomotoriky (dle kapacitních možností)
- konzultace o vývojových zvláštnostech, sledování vývoje postižených dětí a pomoc při výběru vhodného školního zařazení
- pro mladší školní věk (od 6 let do 11 let)
- adaptace na školní podmínky
- diagnostika rozumových schopností
- diagnostika specifických vývojových poruch učení -dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie
- doporučení vhodné korekce při diagnostikované specifické poruše učení
- individuální dyslektická náprava (dle kapacitních možností)
- doporučení dětí do specializovaných tříd ZŠ a následná průběžná péče o tyto děti
- pomoc při řešení výukových obtíží
- doporučení integrace u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a následná průběžná péče o tyto děti
- přeřazení do základní školy praktické či speciální
- logopedická péče (dle kapacitních možností)
- pro starší školní věk (od 11 let do 15 let)
- diagnostika úrovně a struktury rozumových schopností
- průběžná kontrola (příp. diagnostika) specifických vývojových poruch učení a doporučení vhodné korekce
- doporučení vhodných stylů učení, problematika výběru profesního uplatnění – výběr dalšího vzdělávání
- pomoc při řešení výchovných problémů
- zprostředkování kontaktů s dětskými psychiatry, klinickými psychology, neurology, logopedy, dalšími odborníky.
- pro mládež ve věku 15 – 19 let (středoškolské studium)
- průběžná kontrola kompenzace specifických poruch učení
- problematická adaptace na SŠ, SOU
- diagnostika úrovně a struktury inteligence
- profesionální a kariérové poradenství
- vypracování posudků ke státní maturitě viz Vyhlaska č. 177-2017.maturita
- zkvalitnění péče o nadané žáky v rámci projektu NAKAP LK I
- diagnostická a metodická podpora pedagogů
- doporučení materiálů a aktivit
- individuální spolupráce na požádání školy, vhodné nastavení IVP a rozvoj více viz Projekt NAKAP LK I
- Školám (pedagogům, výchovným poradcům):
- koordinace školních metodiků prevence, včetně zajišťování prevence sociálně patologických jevů a realizace preventivních opatření
- metodické vedení výchovných poradců základních a středních škol
- metodická podpora asistentům pedagoga
- metodická podpora školním psychologům a školním speciálním pedagogům
- metodické vedení pedagogů škol, semináře zaměřené na osobnostní růst pedagogů, semináře dle aktuálních požadavků
- konzultační činnost pracovníků poradny dle zakázky škol (dle kapacitních možností)
- pomoc při pedagogické diagnostice, práce s třídními kolektivy (dle kapacitních možností)
- zkvalitnění péče o nadané žáky v rámci projektu NAKAP LK I – diagnostická a metodická podpora pedagogů, doporučení materiálů a aktivit, individuální spolupráce na požádání školy, vhodné nastavení IVP