Poradenské služby Pedagogicko – psychologickou poradnou v České Lípě jsou upraveny   Vyhláškou č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních v platném znění (Vyhláška č. 197-2016 Sb.). Dle této vyhlášky jsou poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních poskytovány dětem, žákům, studentům (dále jen „žák“), jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením. Školská poradenská zařízení a školy poskytují bezplatně standardní poradenské služby, a to na žádost žáků, jejich zákonných zástupců, škol nebo školských zařízení.

Podmínkou poskytnutí poradenské služby je písemný souhlas zletilého žáka. V případě nezletilého žáka písemný souhlas jeho zákonného zástupce. Souhlasu není třeba v případech stanovených zvláštními právními předpisy. Žák, v případě nezletilého žáka jeho zákonný zástupce, je předem informován o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech nabízených poradenských služeb, o všech předvídatelných rizicích a nevýhodách, které mohou vyplynout z poskytované poradenské služby, prospěchu, který je možné očekávat, i možných následcích toho, když poradenská služba nebude poskytnuta.

 

Poradenská služba je poskytována ambulantně, na pracovišti poradny, v České Lípě a v Novém Boru, případně ve školách návštěvami zaměstnanců PPP (dle typu činnosti):

  1. pro předškolní věk (od 3 do 6 let)
  • posouzení školní zralosti, problematika laterality
  • problematická adaptace na MŠ
  • logopedická péče (dle kapacitních možností)
  • nácvik grafomotoriky (dle kapacitních možností)
  • konzultace o vývojových zvláštnostech, sledování vývoje postižených dětí a pomoc při výběru vhodného školního zařazení
  1. pro mladší školní věk (od 6 let do 11 let)
  • adaptace na školní podmínky
  • diagnostika rozumových schopností
  • diagnostika specifických vývojových poruch učení -dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie
  • doporučení vhodné korekce při diagnostikované specifické poruše učení
  • individuální dyslektická náprava (dle kapacitních možností)
  • doporučení dětí do specializovaných tříd ZŠ a následná průběžná péče o tyto děti
  • pomoc při řešení výukových obtíží
  • doporučení integrace u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a následná průběžná péče o tyto děti
  • přeřazení do základní školy praktické či speciální
  • logopedická péče (dle kapacitních možností)
  1. pro starší školní věk (od 11 let do 15 let)
  • diagnostika úrovně a struktury rozumových schopností
  • průběžná kontrola (příp. diagnostika) specifických vývojových poruch učení a doporučení vhodné korekce
  • doporučení vhodných stylů učení, problematika výběru profesního uplatnění – výběr dalšího vzdělávání
  • pomoc při řešení výchovných problémů
  • zprostředkování kontaktů s dětskými psychiatry, klinickými psychology, neurology, logopedy, dalšími odborníky.
  1. pro mládež ve věku 15 – 19 let (středoškolské studium)
  • průběžná kontrola kompenzace specifických poruch učení
  • problematická adaptace na SŠ, SOU
  • diagnostika úrovně a struktury inteligence
  • profesionální a kariérové poradenství
  • vypracování posudků ke státní maturitě viz Vyhlaska č. 177-2017.maturita
  1. zkvalitnění péče o nadané žáky v rámci projektu NAKAP LK I
  • diagnostická a metodická podpora pedagogů
  • doporučení materiálů a aktivit
  • individuální spolupráce na požádání školy, vhodné nastavení IVP a rozvoj více viz Projekt NAKAP LK I
  1. Školám (pedagogům, výchovným poradcům):
  • koordinace školních metodiků prevence, včetně zajišťování prevence sociálně patologických jevů a realizace preventivních opatření
  • metodické vedení výchovných poradců základních a středních škol
  • metodická podpora asistentům pedagoga
  • metodická podpora školním psychologům a školním speciálním pedagogům
  • metodické vedení pedagogů škol, semináře zaměřené na osobnostní růst pedagogů, semináře dle aktuálních požadavků
  • konzultační činnost pracovníků poradny dle zakázky škol (dle kapacitních možností)
  • pomoc při pedagogické diagnostice, práce s třídními kolektivy (dle kapacitních možností)
  • zkvalitnění péče o nadané žáky v rámci projektu NAKAP LK I – diagnostická a metodická podpora pedagogů, doporučení materiálů a aktivit, individuální spolupráce na požádání školy, vhodné nastavení IVP