Poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních jsou poskytovány dětem, žákům, studentům (dále jen „žák“), jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením.
Poradenské služby jsou poskytovány na základě žádosti žáků, resp. jejich zákonných zástupců. Podmínkou poskytnutí poradenské služby je písemný souhlas žáka, v případě nezletilého žáka písemný souhlas jeho zákonného zástupce.
Žák, v případě nezletilého žáka jeho zákonný zástupce, je předem informován o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech nabízených poradenských služeb, o všech předvídatelných rizicích a nevýhodách, které mohou vyplynout z poskytované poradenské služby, prospěchu, který je možné očekávat, i možných následcích toho, když poradenská služba nebude poskytnuta.
PPP v České Lípě poskytuje tyto služby:
1. Pro předškolní věk (od 3 do 6 let)
- posouzení školní zralosti, problematika laterality
- problematická adaptace na MŠ
- logopedická péče (dle kapacitních možností)
- nácvik grafomotoriky (dle kapacitních možností)
- konzultace o vývojových zvláštnostech, sledování vývoje postižených dětí a pomoc při výběru vhodného školního zařazení
2. Pro mladší školní věk (od 6 let do 11 let)
- adaptace na školní podmínky
- diagnostika rozumových schopností
- diagnostika specifických vývojových poruch učení -dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie
- doporučení vhodné korekce při diagnostikované specifické poruše učení
- individuální dyslektická náprava (dle kapacitních možností)
- doporučení dětí do specializovaných tříd ZŠ a následná průběžná péče o tyto děti
- pomoc při řešení výukových obtíží
- doporučení integrace u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a následná průběžná péče o tyto děti
- přeřazení do základní školy praktické či speciální
- logopedická péče (dle kapacitních možností)
3. Pro starší školní věk (od 11 let do 15 let)
- diagnostika úrovně a struktury rozumových schopností
- průběžná kontrola (příp. diagnostika) specifických vývojových poruch učení a doporučení vhodné korekce
- doporučení vhodných stylů učení, problematika výběru profesního uplatnění – výběr dalšího vzdělávání
- pomoc při řešení výchovných problémů
- zprostředkování kontaktů s dětskými psychiatry, klinickými psychology, neurology, logopedy, dalšími odborníky.
4. Pro mládež ve věku 15 – 19 let (středoškolské studium)
- průběžná kontrola kompenzace specifických poruch učení
- problematická adaptace na SŠ, SOU
- diagnostika úrovně a struktury inteligence
- profesionální a kariérové poradenství
- vypracování posudků ke státní maturitě (dle Vyhlášky č. 274/2010 Sb.)
Rodičům:
- doporučení vhodných postupů při výchově
- doporučení vhodné domoci při učení, vhodných pomůcek či odborné literatury
- konzultace o možnostech diagnostiky a následné péče o dítě
- konzultace o výsledcích psychologického a speciálně pedagogického vyšetření
Školám (pedagogům, výchovným poradcům):
- metodické vedení, semináře zaměřené na osobnostní růst pedagogů, semináře dle aktuálních požadavků
- konzultační činnost pracovníků poradny dle zakázky škol (dle kapacitních možností)
- pomoc při pedagogické diagnostice, práce s třídními kolektivy
- zajišťování prevence sociálně patologických jevů, realizace preventivních opatření a koordinace školních metodiků prevence
- poskytování písemných zpráv z psychologického a speciálně pedagogického vyšetření (s písemným souhlasem zákonných zástupců)
- konzultace o výsledcích vyšetření (s písemným souhlasem zákonných zástupců)
(dle Vyhlášky č. 72/2005 Sb. – https://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-72-2005-sb-1)